José Pereyra pracoval
celý život ako čašník. Dvadsať rokov obsluhoval stoly v reštaurácii Los
Chanchitos (Malé prasiatka), ktorá je
umiestnená na strategickom mieste v Buenos Aires, na rohu dvoch
najhustejšie obývaných mestských štvrtí.
Pred dvoma rokmi Pereyra
postrehol, že majitelia, ktorí vlastnili ešte štyri ďalšie reštaurácie, smerujú
ku krachu. Dlhovali za nájom a takisto zamestnancom za mzdy a sociálne
benefity. "Uvedomil som si, že mali v pláne za našimi chrbtami Los Chanchitos
zavrieť,“ povedal Pereya.
Po katastrofálnom
kolapse argentínskej ekonomiky v roku 2001, kedy krajina nezvládala
splácať svoj masívny zahraničný dlh, vláda zhabala všetky bankové sporiace účty
. Veľa firiem následne skrachovalo a robotníci boli nútení nájsť
inovatívne riešenia, aby si zachránili svoje pracovné miesta.
„Tvárou v tvár
každodennému krachu ďalších a ďalších firiem sa veľa argentínskych
pracovníkov namiesto skladania zbraní a akceptovania situácie rozhodlo sformovať
družstvá. Zamestnancami spravované firmy
existovali aj pred bankrotom krajiny. V súčasnosti existuje
v Argentíne okolo 5000-6000 družstiev. Najväčší nárast bol zaznamenaný v uplynulých
rokoch. Poskytujú prácu viac ako 60 000 ľuďom,“ nechal sa počuť Andrés
Quintana, hovorca CNCT – Konfederácie družstevných samospráv.
Pre mnohých, ako je
Pereyra, ktorý pracoval na nočných smenách v Los Chanchitos, bolo
sformovanie družstva otázkou prežitia. „Spomínam si na 23. Apríla 2013, kedy
som strávil celé popoludnie uvažovaním nad tým, čo mám robiť. Majitelia sa
chystali každú chvíľu zutekať a my sme museli urobiť rozhodnutie. Tú noc
som zvolal všetkých čašníkov ako aj ostatných zamestnancov a navrhol
som vytvorenie samosprávy,“ spomína Pereyra.
Zamestnanci reštaurácie
odložili tržby z tej noci a na druhý deň, keď prišli dodávatelia mäsa
a zeleniny, Pereyra spravil svoj prvý odvážny krok a oznámil
dodávateľom, že zamestnanci prevzali reštauráciu, a že od tejto chvíle budú
za denné dodávky surovín platiť v hotovosti. Pereyra priznal, že prvé
mesiace boli veľmi drsné. „Nemali sme inú možnosť, naša práca bola
v stávke. Mnohí z nás mali už vyše 45 rokov a to sa už práca
hľadá podstatne ťažšie. V prvých deviatich mesiacoch som dokonca musel
spať v Los Chanchitos, aby som prevádzku postavil na vlastné nohy.“
„Najzložitejšou časťou
pre nás bolo právne vysporiadanie s predchádzajucími majiteľmi. Príjemným
prekvapením po prevzatí reštaurácii zamestnancami bol návrat stratených
klientov – tí totiž potom, ako predchádzajúci majitelia prestali reinvestovať
do prevádzky, reštauráciu prestali navštevovať,“ dodáva Pereyra, ktorý aj ďalej
obsluhuje stoly, a to aj napriek svojej novej manažérskej funkcii
v rámci družstva.
Ak prestanete platiť
kuchárom načas a znížite kvalitu surovín, zákazníci si to všimnú ihneď.
Keď ale postupne videli, ako sa veci začali zlepšovať po prevzatí podniku
zamestnancami, začali sa vracať naspäť. Na rozdiel od bežného podnikania, kedy
musí prevádzka predovšetkým vytvárať zisk pre svojho majiteľa, totiž zamestnanecká
samospráva má tendenciu poskytovať lepšie podmienky pre svojich zamestnancov.
Viac podobných článkov o zamestnaneckých samosprávach nájdete na stránke http://ekonomickademokracia.blogspot.sk/
Viac podobných článkov o zamestnaneckých samosprávach nájdete na stránke http://ekonomickademokracia.blogspot.sk/
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára