Veľkou
témou a dokonca predvolebnou na Slovensku je, že sa nedarí znižovať
nezamestnanosť v skupine DLHODOBO NEZAMESTNANÝCH OBČANOV SLOVENSKA a že tých 10
percent evidovaných nezamestnaných v januári 2016 - to už sú prakticky
"len" tí, ktorí síce sú podľa veku v kategórii človeka v aktívnom
pracovnom veku, ale v skutočnosti sú to ľudia "nezamestnateľní" z hľadiska dnešných „kritérií trhu práce".
A na tomto fakte môžeme postaviť účinnosť a uskutočniteľnosť tvorby systému zamestnaneckých samospráv na Slovensku už v roku 2016.
Stále
ide o vyše 300 000 ľudí (slovom:
tristotisíc OBČANOV SR!) a ich "tragédiou" je, že "nepasujú
do kritérií potrieb trhu práce" - teda nie sú ani "absolventi
technických škôl,", ba vôbec žiadnymi čerstvými absolventmi nie sú, že sú
to ľudia často viac ako 6 mesiacov, ale často i viac ako 12 až 24 až 36
mesiacov bez príležitosti zamestnať sa a získať mzdu, že sú to často ľudia
vysokokvalifikovaní a skúsení, ale neovládajúci "na trhu" základné
zručnosti IT či jazykov (hlavne tá angličtina dokonca i u nemeckých a talianskych
firiem), že sú to ľudia vo veku nad 50 rokov a ak "náhodou" dokonca
vo veku 60 rokov, tí už musia "zabudnúť" na trvalý pracovný pomer na
Slovensku vôbec.
Plus
ako „bonus“ k tomu vychádza, že sa nachádzajú tak roztrúsení po celom území
Slovenska a najmä na juhu severovýchode a východe Slovenska, že sa
štátu ba už ani obciam „neoplatí“ k tomu vytvárať nejaké špeciálne
opatrenia či formovať nejakú politiku zamestnávania týchto tristotisíc občanov
Slovenska.
Ako
som písal v knihe "Coopindustria - podnik fungujúci na princípe
zamestnaneckej samosprávy":
(str.18)
"Dlhodobo
nezamestnaných (viac ako rok), je v tejto štatistike
väčšina. Obyvateľstvo SR je vzdelané, minimálne s ukončeným základným školským
vzdelaním, inak prevažne stredoškolské a úrady práce už niekoľko rokov
rovnako evidujú vysokoškolsky vzdelaných absolventov škôl, ako aj ľudí po päťdesiatke
s bohatými praktickými skúsenosťami a s vysokoškolským
i stredoškolským vzdelaním...
No ale to je takmer
humanitárna katastrofa, pričom si ju zapríčiňujeme sami, pretože sa spoliehame
na “globálny trh” a zahraničné finančné skupiny."
A na tomto fakte môžeme postaviť účinnosť a uskutočniteľnosť tvorby systému zamestnaneckých samospráv na Slovensku už v roku 2016.
Pretože nie je pravdou, ako hovorí
predstaviteľ vlády SR vo svojej predvolebnej kampani, že "zostali mnohí
tí, čo už robiť nechcú..." Nie je pravdou to, čo hovorí pravica i politický
stred pred voľbami, že pracovných príležitostí vytvárajú podnikatelia – zahraniční investori dosť,
len už nie je ochota dať sa zamestnať a že chýbajú kvalifikovaní a ochotní
pracovníci.
Pravdou je, že z výberových konaní na
tieto pracovné príležitosti sú už vopred
vylučovaní práve tí dlhodobo nezamestnaní, ktorým aj v prípade, že sa
prihlásia, príde rýchla odpoveď, že „ich
profil nevyhovuje kritériám a požiadavkám na dané pracovné miesto“.
Pretože kto by dnes hľadal zamestnanca,
ktorého treba
po a) doviezť na pracovisko zďaleka (ale
i to sa dá riešiť);
po b) ubytovať ho či dokonca zabezpečiť
mu nejaký sociálny program po skončení pracovnej zmeny ( no na to „zabudnúť“! -
to sú externé náklady ktoré dnes firmy ani nedokážu v účtovníctve obhájiť,
nie že by chceli.);
po c) po prijatí pracovníka
rekvalifikovať ho priamo na pracovisku ( agentúry sa zaoberajú vyberaním „hotových“
kvalifikovaných a zaučených) – a ak sa to deje, je to povrchné a na
úkor iného ochotného pracovníka firmy;
po d) venovať pracovníkovi zvýšenú
pozornosť pri zapracovaní resp. kontrolovať ho v priebehu pracovného
procesu a dohliadať na zvyšovanie jeho kvalifikáciu zaúčaním a vzdelávaním;
Toto všetko však pracovné kolektívy v zamestnaneckých
samosprávach vykonávajú prirodzene vzhľadom na kolektívne úsilie a na fakt,
že pracovník sa stáva zároveň plnoprávnym kolektívnym vlastníkom svojho
pracoviska.
No, aby to neznelo tak idealisticky pri
čítaní, bolo zaužívaným personálnym pravidlom, že prijatý človek prešiel pri
nástupe na svoje pracovisko „kolečkom“ stáží na pracoviskách súvisiacich s jeho
pracovným výkonom či pracoviskom, prešiel zaškolovacím procesom v danej technológii
či oblasti hospodárskej činnosti, ba ak nebol, zúčastnil sa rekvalifikácie
priamo v podniku alebo za firemné prostriedky u vzdelávacích či
školiacich subjektov, ktoré tú kvalifikáciu zabezpečujú hromadne. Napríklad pri
získavaní „D“ vodičského preukazu, či elektro atď inej kvalifikácií. Celý rozsah
závisel od nárokov na pracovnú pozíciu a pracovný výkon prijatého. Dnes, v čase
rýchleho nástupu Agentúr dočasného zamestnávania a dominancie personálnych
agentúr, to už dlho „nehrozí“.
V prípade
uplatnenia systému tvorby zamestnaneckých samospráv po celom území Slovenska,
či už vytvoreného z centra opatrením vlády, alebo vytvoreného po regiónoch
na úrovni vyšších územných celkov či dokonca až od úrovne obce,
zamestnajú sa všetci dlhodobo nezamestnaní ak sa
pristúpi k celoslovenskému projektu riadenému povedzme centrálne
a v oblastiach, ktoré majú na Slovensku tradíciu – teda
v potravinárstve, remeslách komunálnych služieb, stavebníctve, drobnej
výrobe, poľnohospodárstve a v službách cestovného ruchu.
Že
zbytočne politici podceňujú tvorivosť a ochotu regionálnych miestnych samospráv
vrhnúť sa týmto smerom, o tom svedčia fakty, že cez Eurofondy sa dokázalo
dostatočne „zásobiť“ obce a regióny projektami a uskutočniť projekty,
len „dlhodobo nezamestnaným“ akoby nik nechcel veriť. Všetko je otázkou určenia
smeru toku štátnych a verejných financií, ktoré ak dokážu „dotovať“
zahraničných investorov pri tvorbe pracovných miest, mali by skutočne naše
spoločné financie zo štátneho rozpočtu i verejných rozpočtov VÚC či daných
obcí nasmerovať do tvorby zamestnaneckých samospráv v tých horemenovaných
oblastiach.
Pretože:
( a tu znova citujem tie body z knihy
Coopindustria-str.23-29) a slová komentujem inak:
1.Zahraničný investor nie je
potrebný, ak sa v dvojúlohe vlastníka ... a zamestnanca ocitajú tí
istí ľudia, ochotní zabezpečiť si predovšetkým
vlastnú prácu a živobytie;
Neverte vopred vysloveným predsudkom
(dokonca aj premiér sa tak vyjadril), že dlhodobo nezamestnaní „nechcú pracovať“
– lebo príčinou je, že nechcú pracovať za tak mizerné mzdy pod vedením cudzích
ľudí, ktorí ich budú buzerovať a prikazovať im...a budú musieť robiť to,
čo NEVEDIA...bez zaučenia a perspektívy (dnešní „dočasne zamestnanci“ z Agentúr...)
– problémom je, že aj títo ľudia sa chcú „socializovať“, teda spoznať ostatných
na pracovisku, vychádzať s nimi, nielen „odmakať si zmenu a padať...“
ako sa to dnes prevažne deje.
Ak sa títo ľudia skutočne presvedčia,
že sú spoluvlastníkmi, že robia pre seba a „na seba“ a že spoločnosť im
pomohla, zmení sa ich postoj a zvýši sa ich motivácia, aj keď to dovtedy
boli „sociálne neprispôsobiví občania“ .
2. Každý zainteresovaný, teda nielen
zamestnanci, ale aj ich rodiny a známi, sa zrazu stali propagátormi a
“marketingovou podporou i podporou predaja” podniku, takýto ohlas ani
nepotreboval náklady na „PR“ či
kúpu mediálneho priestoru.
Stále potrebujeme oznamovať, že tieto
zamestnanecké samosprávy v oblastiach,
ktoré majú na Slovensku tradíciu – teda v potravinárstve, remeslách
komunálnych služieb, v stavebníctve, drobnej výrobe, poľnohospodárstve
a v službách cestovného ruchu, nemusia mať „dokonalý marketing a stratégiu
preniknutia na globálne trhy“ a bude stačiť, aby dokázali zásobiť svojou
produkciou a službami obec, mesto, region, bodaj by celú republiku. Ich
trhmi budú iné trhy ako hypermarkety a zahraničná expanzia či „otvorený trh“
– budú to domácnosti, maximálne obce, kraj.
3. Prvoradá je zákaznícka
orientácia, ktorá prináša obrat
i zisky celému kolektívu.
Pretože to je hospodárska činnosť,
dôležité bude nielen zamestnať a byť spoluvlastníkom, ale aj vedieť, komu
sa výrobky a služby zídu a čo si za ne pýtať. A kde inde sa to
lepšie kolektív vlastníkov dozvie, ako tam kde pôsobí – v obci, v meste,
kraji, na Slovensku. To však znamená, že tieto zamestnanecké samosprávy sa
naučia a budú podnikateľskými subjektami a dokonca nie sú žiadne
zábrany, aby spolupracovali so súkromným podnikateľským sektorom v dodávkach,
aby namiesto konkurencie používali vzťahy kooperácie a spoločného prieniku
k veľkým odberateľom i na Slovensku. Ešte to ale nik neskúsil...
4. „Pridaná hodnota“
v podnikovom reťazci, nielen kvalita (to sú citácie zo súvislostí v knihe ),
ktorá skutočne prekonáva ISO-normy kvality
Najmä v oblasti turistického
priemyslu sa dnes cení viac ručná a originálna výroba a osobné poskytovanie
služieb než chladné „dodržanie“ parametrov u platiacich zákazníkov, ale i všade
inde sa vyššie cení osobné poskytnutie takej kvality ako ju definuje zákazník –
a to sa „naučia“ zamestnanecké samosprávy rovnako rýchlo, ako sa farmári
učia poskytovať „agroturistiku“ a výstupy z produkcie podľa
požiadaviek nákupárov potravinárskych fabrík. Nebojím sa o kvalitu, ak
bude osobný záujem a osobná motivácia vlastníka a zamestnanca v jednej
osobe poskytnúť platiacemu zákazníkovi to čo požaduje. Takzvané „učňovské
pečivo“ a „učňovské výrobky“ sú síce legendou z minulosti, ale znamenali,
že zákazníci ich považovali za „prémiové výrobky“ a možno hádať prečo...
5. Práca sa stala cťou
a zamestnanie „občianskou záležitosťou“, takže všetci cítili príslušnosť
ku „klubu ..“- teda ku svojmu pracovisku a boli oddaní práci.
Ak niekto získa prácu a ponúknu mu
okrem pracovnej zmluvy aj členstvo v kolektíve družstva a stane sa
rovnoprávnym kolektívnym vlastníkom, dajte si to prosím vyložiť u psychológa,
aké procesy a zázraky sa odohrajú. A toto ponúka systém tvorby
zamestnaneckých samospráv na Slovensku – vráti ľuďom dôstojnosť a vráti ľuďom
sebavedomie vyplývajúce zo schopnosti nielen pracovať, ale aj tvoriť, byť
požadovaný a byť niekde platným členom kolektívu. Toto sa kúpiť nedá ani
na internete...
A nám
ide o to, aby sme vrátili zamestnaneckú samosprávu všade tam, kde zlyháva
globálny podnikateľ na Slovensku, kde si finančné korporácie a slovenský podnikateľský
živel už nevedia pomôcť s výrobou, ktorá sa im zdá a je pre nich
neefektívna, ale ktoré sú ale pre ekonomiku štátu a spoločenstvo ľudí
nevyhnutné, aby podniky na báze ekonomickej demokracie a teda
zamestnaneckej samosprávy prevzali na seba spoločensky nevyhnutnú produkciu,
aby sa stali zamestnávateľmi, ktorí nebudú vidieť v ľuďoch iba „surovinu
na vyťaženie lacnej práce“ a aby ľudia viac neboli iba „ľudské zdroje“
v investičných zámeroch globálnych korporácií, aby boli aj vlastníkmi.
píše Ing.Peter Zajac-Vanka, 28.februára 2016
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára