Vo firme zameranej na výrobu kávy, čokolády, čajov a iných farmárskych produktov sa všetci zamestnanci cítia ako skutoční vlastníci. Táto zamestnanecká samospráva má viac ako 100 členov, pričom každý z nich disponuje rovnocenným hlasom pri spravovaní firmy.
Vo firme veria, že nemôžu od seba a ostatných kolegov požadovať menej, ako požadujú od svojich partnerských fariem. Práve pre tento dôvod vybudovali svoju firmu na demokratických princípoch ako zamestnaneckú samosprávu.
Koncept je jednoduchý:
- Právo voliť - jeden hlas na člena
- Právo stať sa vedúcim
- Právo byť informovaný
- Právo vyjadriť svoj názor
Zamestnanecká samospráva nie je vlastnená zahraničnými vlastníkmi ani úzkou skupinou investorov, ale priamo zamestnancami s rovnocennými podielmi. Najvyšší predstavitelia samosprávy a aj radoví členovia majú identický podiel, teda na jednu hlavu pripadá rovnakú časť z výnosov (ale aj prípadnej straty). Zamestnanci si do predstavenstva volia šiestich riaditeľov, pričom ďalších deviatich členov kooptujú. Predstavenstvo má na starosti nábor členov a dohliada na manažment.
Delegovanie zodpovednosti je veľmi podobné ako v tradičných firmách. Zároveň je veľmi efektívne, keďže všetci - radoví členovia ako aj vedúci predstavitelia - majú rovnaký podiel a tým pádom aj rovnakú motiváciu na maximalizáciu svojho snaženia.
Férový obchod
Firma Equal Exchange bola založená v roku 1986 s cieľom podporovať malých farmárov a takisto prepájať konzumentov a producentov prostredníctvom informovania, vzdelávania a vymieňania produktov cez svoje trhovisko. Je to alternatíva oproti tradičnému obchodnému modelu, ktorý favorizuje veľké plantáže, veľko-poľnohospodárov a nadnárodné korporácie. Firma od svojho založenia úspešne zapája neustále narastajúci počet malých farmárov, alternatívnych pestovateľov, ale aj neziskové (či dokonca náboženské) organizácie z celého sveta s podobnými zásadami a princípmi. Medzi ich hlavné presvedčenia patrí, že iba prostredníctvom organizácie, spolupráce a solidarity dokážu malí poľnohospodári prežiť a prosperovať. Družstevný model sa tak stal nevyhnutným predpokladom zmeny.
Štandardy a postupy
Férový obchod (fair trade) je cesta vykonávania biznisu, ktorá si kladie za cieľ udržanie malých farmárov ako aktívnej súčasti svetového trhu. Ďalším cieľom je primäť spotrebiteľov k etickým nákupom, teda takým, ktoré neodporujú ich hodnotám. Férový obchod je teda sadou obchodných praktík, dobrovoľne prijatých výrobcami a nákupcami poľnohospodárskych komodít a ručných výrobkov, ktoré si kladú za cieľ zlepšenie množstva ekonomických, sociálnych a environmentálnych cieľov.
Medzi ne patria predovšetkým:
- Zvýšenie a stabilizáciu príjmov drobných poľnohospodárov, pestovateľov a remeselníkov.
- Spravodlivá distribúcia hospodárskych výsledkov, príležitostí a rizík spojených s výrobou a predajom tohto tovaru.
- Zvyšovanie organizačných a obchodných schopností skupín výrobcov.
- Podpora demokraticky vlastnených a spravovaných výrobných organizácií.
- Podpora pracovných a organizačných práv pracovníkov.
- Podpora bezpečných a udržateľných poľnohospodárskych metód a pracovných podmienok.
- Prepájanie spotrebiteľov a výrobcov.
- Zvyšovanie informovanosti spotrebiteľov a jednanie o problémoch, ktoré ovplyvňujú producentov.
Zdroj:http://equalexchange.coop/
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára